Détail de la notice
Titre du Document
WHAT DRIVES MEDIA SLANT? EVIDENCE FROM U.S. DAILY NEWSPAPERS
Auteur(s)
GENTZKOW Matthew ; SHAPIRO Jesse M.
Résumé
We construct a new index of media slant that measures the similarity of a news outlet's language to that of a congressional Republican or Democrat. We estimate a model of newspaper demand that incorporates slant explicitly, estimate the slant that would be chosen if newspapers independently maximized their own profits, and compare these profit-maximizing points with firms' actual choices. We find that readers have an economically significant preference for like-minded news. Firms respond strongly to consumer preferences, which account for roughly 20 percent of the variation in measured slant in our sample. By contrast, the identity of a newspaper's owner explains far less of the variation in slant.
Editeur
Wiley-Blackwell
Identifiant
ISSN : 0012-9682 CODEN : ECMTA7
Source
Econometrica A. 2010, vol. 78, n° 1, pp. 35-71 [37 pages] [bibl. : 2 p.1/2]
Langue
Anglais
Pour les membres de la communauté du CNRS, ce document est autorisé à la reproduction à titre gratuit.
Pour les membres des communautés hors CNRS, la reproduction de ce document à titre onéreux sera fournie sous réserve d’autorisation du Centre Français d’exploitation du droit de Copie.

Pour bénéficier de nos services (strictement destinés aux membres de la communauté CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique), de l'ESR français (Enseignement Supérieur et Recherche), et du secteur public français & étranger) :