Détail de la notice
Titre du Document
Testing Murphy's law: urban myths as a source of school science projects
Tester la loi de Murphy : les mythes urbains à l'origine de projets scientifiques à l'école
Auteur(s)
MATTHEWS Robert A. J.
Résumé
Demonstrations that science and its methods have applications beyond the laboratory form a crucial part of any scientific education. The investigation of urban myths can provide a rich source of stimulating projects demonstrating the uses of the scientific method beyond its usual settings. This article discusses the specific case of Murphy's Law of Toast, the urban myth that states: 'If toast can land butter-side down, it will do'. Investigating the truth - or otherwise - of this notorious alleged phenomenon was the basis of a nationwide schools science project conducted by the author in collaboration with the Department for Education and Employment and a commercial sponsor. The project motivated discussion and use of key scientific processes, and inspired many pupils to go beyond the prescribed experiments, testing their own hypotheses. Other urban myths suitable for similar investigations are discussed.
Editeur
Association for Science Education
Identifiant
ISSN : 0036-6811 CODEN : SSCRAD
Source
School science review A. 2001, vol. 83, n° 302, pp. 23-28 [bibl. : 8 ref.]
Langue
Anglais
Pour les membres de la communauté du CNRS, ce document est autorisé à la reproduction à titre gratuit.
Pour les membres des communautés hors CNRS, la reproduction de ce document à titre onéreux sera fournie sous réserve d’autorisation du Centre Français d’exploitation du droit de Copie.

Pour bénéficier de nos services (strictement destinés aux membres de la communauté CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique), de l'ESR français (Enseignement Supérieur et Recherche), et du secteur public français & étranger) :